.

.

søndag 19. februar 2017

vetegräs och planteringstips




Snart är vi där, snart snart! Snart är det vår på riktigt och jag kan greja i trädgården igen, gräva, greja, så och skörda. Men, ännu är det lite vinter kvar, så än så länge får jag nöja mig med att odla inomhus. I fönsterkarmen. 

Det finns faktiskt ganska många grödor som man kan tjuvstarta våren med inne, vetegräs, tex, växer som sjutton! Och nyttigt sägs det ju vara, så jag har gått till hälsokosten och köpt mig en påse hela vetekorn för 8 kronor. 

Jag la en näve korn i vatten över natten innan jag sådde dem i vanlig blomjord. Planteringen ställde jag inne på toalettgolvet. Där är det nämligen golvvärme, plus att det är mörkt. Toppen! Då tror fröna att det har blivit vår (det är varmt) men att de är kvar under jord (det är mörkt). Det stressar upp grödorna fortare, eftersom de sträcker på sig för att komma upp till solen, samtidigt som rötterna raskt pilar neråt för att förse den växande plantan med näring. När gräset sedan har börjat att växa och blivit några centimeter ska man ställa ut dem i sitt soligaste fönster. Vipps blir dem gröna! 

Efter 3 dagar klippte jag av gräset och pressade juice. Hutt Hutt!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar