.

.

søndag 10. juli 2016

YinYoga






Hej vännen, hur har du det?

Här är det skön-söndag, med mjukisbyxor, havsdoft och smoothiekladd.

Barnen leker med bilar, Marcus meckar med båten och jag har gottat ner mig i skönstolen, bläddrandes i en av Ulrica Norbergs böcker"Yin Yoga"

Yinyoga är nytt för mig, och pyttelite skrämmande. I yinyoga håller man positionerna länge, ofta över fem minuter, för att påverka kroppens fascia,/bindväv, istället för musklerna. De mjuka possitionerna ökar vätskeflödet till kroppens fasciasystem, och motverkar smärta och stelhet. Yinyoga kan pigga upp dig när du känner dig trött, lugna dig när du är överstimulerad, har humörsvängningar, röriga tankar som snurrar eller när du bara vill fylla på med energi

Jag har hört någon säga att det är ”som meditation för kroppen”, visst låter det fint?

Den delen som dock är pyttelite skrämmande är den stilla, tysta biten. Tänk att någonting så enkelt som att göra absolut ingenting, kan vara så svårt? Att låta ”kroppen och sinnet bara vara” låter ju inte så tufft, men det är en utmaning för mig! Mitt huvud är nämligen lite stökigt;


-  ”Kom jag ihåg att skicka in dagsuppgjören till huvudkontoret??- Shit, jag får inte glömma att beställa diesel till truckarna på måndag!- Jag borde gå till tandläkaren.... fan, det är så dyrt.... vänta lite, var det inte någon som tipsade mig om en ny klinik inne i Bergen som var så bra och billig??? Vem var det nu igen... ahh, skit samma, jag får googla det sen.... tandklinik Bergen.... Helvete vad de här bh-lappen kliar, jag blir galen! –Varför sätter dom i så stora lappar på underkläderna??? .... Det är kanske så att alla språk ska få plats.... undrar hur många språk dom har tryckt in på den här lappen???... Wille behöver nya stövlar... vilken storlek har han nu igen??
Shit va det kliar.... Jo föresten, det var Marcus som hade varit hos den där tandläkaren. Dom var polacker tror jag. Vad var det??? Lät som grannens katt... nu skiter han väl i min trädgård igen...undrar om jag måste ta in hibiskusen till hösten? Åhhh shit... hur gör jag med vattningen nu på semestern? Åhhh se där, en dammtuss. Typiskt!”


Behöver jag säga mer??

Därför ger jag yin en chans, och medans grannens katt bajsar vidare sjunker jag djupt in i fjärilen....

Puss på näsan :)
Psst, om du är nyfiken på att testa yinyoga hemma kan jag rekommendera detta gratis-pass med Adriene. Kram!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar