.

.

lørdag 17. oktober 2015

Detoxjuice med sötpotatis och gurkmeja




Jag var 22 år när jag hörde om "raw food och detox" för första gången. Jag blev biten direkt. Köpte juicemaskin, odlade vetegräs, drack grönt, ekologiskt te och  shottade spirulinashots. Jag kände mig sund en stund (den månaden det varade), men det var först när jag lade till rödvin och mögelost i min "diet"som jag blev riktigt lycklig. Att leva enbart på rawfood är alltså inte för mig, men däremot finns det en det ett tankesätt som jag tycker om och bär med mig. Att vår mat ska vara ren, styrkande och naturlig.

När det kommer till detox så är jag ganska säker på att kroppen klarar det helt på egen hand, utan kurer med spirulina och bipollenkakor. Under förutsättning att man äter bra ren mat, får i sig tillräckligt med vatten, undviker höga insulin-nivåer i blodet och långvarig stress. Men...



 Allting måste ju inte vara svart eller vitt? 

Och det är kanske inte så dumt att fylla på med lite rå energi ibland för att hjälpa kroppens reningsprocess på traven? Juicen är god, snygg och glad. Och näringsrik. Den hjälper levern med sitt viktiga jobb att sopa bort gifter som samlat sig i kroppen, den ger energi och verkar antiinflammatoriskt. Skål för det!




Till denna juice gick det åt: 1/2 ananas, saften ifrån 1 citron, 1 sötpotatis, 1 tsk gurkmeja

Jag körde ananasen och potatisen i juicemaskinen, pressade citronen med en ...citruspress och blandade till slut i gurkmejapulver. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar