.

.

mandag 27. oktober 2014

Tomatsoppa




"Tomaterna måste skållas och skalas till en tomatsoppa" lärde jag mig på restaurangskolan. Men så blir det ju inte alltid, och när det brinner runt knutarna och magen knorrar kan man faktiskt helt hoppa över det momentet. Det blir gott iallafall. 

Sanningen är att jag aldrig har lagat tomatsoppa, förutom gazpacho någon gång. Men när barnen bad om att få soppa till middag (vilket aldrig har hänt tidigare) var jag tvungen att sno ihop något på stört, jag var nämligen rädd för att dom skulle ändra sig och återigen be om makaroner. Jag gjorde som jag brukar göra i köket, svettade lök i smör och spädde med grädde. Funkar varje gång. Och barnen åt! 

Recept:

8 tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 hönsbuljong-tärning
2 dl vatten
2-3 dl grädde
smör

mandlar och parmesanost

1) Hacka lök och tomater. Börja sedan med att svetta löken i smör tills den blir mjuk utan att få färg. Tillsätt tomaterna, buljongen och vattnet. Låt koka i 10 minuter på svag värme. 

2) Mixa soppan slät med stavmixer och krydda med salt och peppar. Om du vill ha soppan ännu slätare kan du sila den en gång genom en fin sil. 

3) Tillsätt grädde och låt soppan puttra i 10 minuter till.

4) Servera med riven parmesan och hackade mandlar på toppen. 

Hur har din dag varit?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar