.

.

lørdag 20. juni 2015

Rosenblads-martini







Jag har lite svårt att släppa min plötsliga sommaryra (till trots för att jag i skrivande stund sitter invirad i en yllekofta som kliar lite), så jag kör linan ut och öppnar dörren till mitt cocktailregister för att dela en riktig sommarklassiker: Rosenbladsmartini. 
Den här vackra drinken kom till världen under liknande principer som en pytt i panna (utan ägg och rödbetor), rester i ny skrud, om du önskar. Jag använde mig av en gammal roslikör inhandlad i Italien för snart 8 år sen (!), och en taggig buske i trädgården som äntligen betalar hyra.


Rosenblads-Martini:

1 del roslikör
3 delar vodka
4-5 rosenblad
is

Fyll ett barglas med is och rör några hjärtliga varv. Sila över i ett stiligt cocktailglas och garnera med nya rosenblad. Vill du impa lite extra förvarar du cocktailglasen i kyl/frysen en halvtimme innan servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar