.

.

søndag 28. september 2014

Chokladmousse (utan socker)








Om jag skulle göra mig av med mina kokböcker, men behålla endast en, så skulle jag tveklöst välja Anne Aobadias nya kokbok: Matkärlek. Den är fantastisk!

Därifrån kommer receptet på denna alldeles magiska mousse,  :)

6-8 portioner:

3 ägg
1 nypa salt
2 1/2 dl grädde
1 krm vaniljpulver
100 gram mörk choklad (minst 70 % kakao)
1 tsk lakritspulver

1. Dela äggen och ställ undan gulorna. Vispa vitorna hårt med salt. Vispa grädden tillsammans med vaniljpulvret, men inte för hårt.

2. Smält chokladen i ett vattenbad. Rör ner gulorna en i taget och tillsätt lakritspulvret.

3. Rör försiktigt ned chokladsmeten i vitorna, blanda till en slät smet. Avsluta med att blanda i vispgrädden ordentligt.

4. Häll smeten i portionsskålar, koppar eller glas. Moussen stelnar på 2 timmar, men kan gärna stå över natten :) 




Köp boken  Matkärlek här.

2 kommentarer:

  1. Å, nå fikk jeg lyst til å lage sjokolademousse, for det er lenge siden det! ;) Mmm!

    SvarSlett
    Svar
    1. Då kan jag rekommendera Annes oppskrift!
      Kos dig i höstmörkret, ha en skön lördag :)

      Slett