.

.

torsdag 25. januar 2018

Vatten-kefir


För dig, mig och nyfikenheten: KEFIR!

Det absolut hetaste inom kost och hälsa just nu är, basilusker! Bakterier som håller magen i schack, hämmar inflammation, styrker och piggar upp. Vem hade trott?

Eller ja, det är väl långt ifrån en nyhet att en "mångkulturell" tarmflora är viktig för vårt välbefinnande, men aldrig förr har så många forskningsrapporter, böcker och artiklar släppts i ämnet. 

Och därför mina vänner, dricker vi kefir. Fullt med basilusker som gör oss till vårt bästa jag. Man kan köpa färdig i butik....... men ....... det är ju kul att göra saker själv ;) 

Och enkelt är det. När du först har fått tag i kefirgryn, vill säga. Själv gick jag med i någon sorts kefir-grupp på facebook, och tre dagar efteråt satt jag med en påse gryn i knät för den blygsamma kostnaden av 30 kronor. Hepp hepp. 



RECEPT:

4 msk kefirgryn
1 liter vatten
1/2 dl socker




Blanda allt i en glasburk med en träslev (undvik metallredskap) och täck över med en handduk.

Låt stå i rumsvärme i 2 dygn. Sila sedan bort grynen, men spara på dem i kylskåpet, de kan användas i flera år.

Häll tillbaka vätskan i burken med någon rolig smaksättare. Tex. hallon, ingefära, jorgubbar, citron eller något annat som du tycker om. Förslut locket och låt stå ännu ett dygn i rumstemperatur. Nu bildas bubblet.

Tredje dagen, sila av dina smaksättare. Häll upp kefiren i en vacker flaska. Låt stå i kylskåp minst en natt, eller till du har fått så mycket kolsyra som du föredrar.

Lycka till!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar