.

.

lørdag 4. juli 2020

Rosenvatten, eget ansiktsvatten av vresrosor


Ett spray vid datorn, en touch efter stranden. Ett lätt mist över pannan och en över brunbrända ben. Mitt på dagen och efter jobbet. Ett för att landa, fräscha upp, dofta ros och lugna ner. Ett spray för att kvickna till och ett för att dofta.

Frågan är väl egentligen när det inte passar med ett spray rosenvatten? Typ... aldrig.

Jag har köpt flera flaskor i mina dagar, testat olika märken och leverantörer. Men hörrni, det är ju kul att göra saker själv?!


Du behöver:
1/2 kg rosenblad från doftande rosor
 1/2 liter vatten

Börja med att skölja rosenbladen, och lägg dem sedan i en skål. Koka upp vattnet, och häll det över bladen. Täck över skålen med ett lock eller plastfilm genast! Du vill behålla alla aromer och oljor. 
Låt stå svalt i ett dygn.
Häll över i en snygg flaska (snygga flaskor).
Klar!

Ditt ljuvliga ansiktsvatten är nu färdigt, men bör förvaras svalt och håller några veckor.
Jag ville kunna spara min spray utöver hösten, och ta den med mig överallt, så jag tillsatte aquagardpentylenglykol och mjölksyra från Organic Makers. 

Nu har jag flera flaskor med en ansiktsspray som lugnar huden, verkar antiseptiskt, gör mig glad och doftar magiskt. 
Ut och plocka!


1 kommentar:

  1. Så trevlig information. Jag älskar din blogg. Du kan besöka:::
    Köp Just Rose Water från BodyBazar; ditt #1 första val för en 1000% äkta, lyxigt och ekologiskt hydrolat. Rosenvatten ger upplyftande fräsch toning för din hy@ Bodybazar Rosvatten

    SvarSlett