.

.

lørdag 18. september 2021

Havtorn



"Varje bär är sprängfyllt med C-vitamin, antioxidanter och viktiga fettsyror, bland annat höga halter av omega 7, en viktigt fettsyra som arbetar för att reparera och återfukta huden".

En riktig superstjärna alltså, ett etablerat superbär. 
Svensk superfood helt enkelt. 


Härligt! 
Men hur får man i sig alla nyttigheter?

Min granne(som förövrigt förser mig med rikliga mängder havtorn om jag är snäll) hävdar att det bästa är att frysa in bären, och sedan ha några på morgongröten varje dag utöver vintern. Eller bara äta som de är. 

Nja, superstjärna eller inte, det är bra fräs i de små rackarna, och syran kan få vem som helst att grimasera. Länge.

Själv mixar jag bären till en pure och fryser in i istärningslåda, då kan jag slänga ner en tärning då och då i mitt bubbelvatten eller i min smoothie. 






Havtornsbusken är taggig, och bären är inte så lätta att plocka. Bästa knepet är att frysa in en hel kvist med bären på. När kvisten är helt frusen går det enkelt att skaka av bären. Eller ja, enklare i alla fall. 
 

Jag hoppas att du får en härlig lördagskväll, tack för att du kom förbi 💛













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar