.

.

lørdag 22. oktober 2016

Deviled eggs med tomatpesto och röd coleslaw





Lördag min vän, lördag!

Jag fortsätter med mitt frukosttema, och idag har jag landat på ett av mina absoluta favoritrecept: Deviled eggs och coleslaw! Perfekt till en utdragen helgfrukost med goda vänner, enkelt, snyggt, gott och mättande. 

Jag använder oftast vanlig vitkål när jag gör coleslaw, men den blir ännu gladare (och snyggare dessutom) när jag använder rödkål. 
Och du; när du gör din coleslaw, gör mycket! Det är perfekt att ha ståendes i kylskåpet, och kan rädda vilken färglös middag som helst, dessutom är det en kanonröra att sända med barnen i sina matpakker, eller i din egna lunchlådor. 

Poäng, 10 kålhuvuden. 


Recept deviled eggs:


2 hårdkokta kalla ägg. 
1 msk majonnäs
1 tsk röd pesto (jag köper färdig)
nymald svartpeppar + salt
1/2 skivad röd chili

Gör så här:

Koka, kyl, skala och dela äggen. Peta försiktigt ut gulan med en tesked och lägg dem i en skål.

Blanda gulor, majo, kryddor och pesto till en kladdig röra. Fyll ägghalvorna med röran och garnera med chili.

Tips ifrån coachen: Snåla inte med chilin, det finns en anledning till att det kallas djävulsägg ;) 


Recept (på en förenklad) coleslaw:

1/2 rödkål
1 dl majonnäs
salt + peppar
1-2 tsk vinäger ( beror på vilken majonnäs du använder)

Skiva kålen fint, och salta och peppra. Krama in kryddorna med dina händer i några sekunder. 
Blanda sedan kålen med majonnäs och om du vill extra vinäger. Smaka av, kladda på!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar