.

.

fredag 12. august 2016

DIY, egen ansiktstvätt med ricinolja



Jag hade precis pressat ut sista klatten av rengörings-crème ur min gröna "Origins" tub och kände mig lite tom. 

Tuben hade räckt i evigheter, och liksom förgyllt min badrumshylla med sin elegans, sitt miljömedvetande, sin ljuva doft och sin dyra konsistens. Likt en övervintrad hippie vittnade den om en tid när jag hängde på tax freen och var lite världsvan. 

 Nu är det inte så att min "rejuvenating cleansing milk" hade varat så länge för att den är dryg, utan för att jag är sämst i världen på ordentlig ansikts-vård-tvätt-och-fix. Jag kör med duschschampo, typ all in one, när jag duschar, och så är det bra med det. Ibland när jag tycker att jag behöver en peeling så torkar jag mig bara hårt med handduken i ansiktet. 

Hur som helst, tuben var tom.

Jag kunde köpt en ny, meeen.. 
Hur svårt kan det vara att göra en ansiktstvätt själv, egentligen??

-Busenkelt!

För att laga en alldeles egen ansiktstvätt, helt utan kemikalier, tjaffs och bjäfs, som rengör, skyddar och stärker din hy, tar bort smink, suger upp smuts ifrån dina porer och dessutom är billig, blandar du:

ricinolja + en annan olja, förslagsvis oliv, mandel eller avocado-olja, 40/60. 

Jag föreslår att du blandar dina oljor i en lite mindre burk eller flaska som du kan ha framme, och förvarar resten av oljorna i skafferiet, så håller dem längre. 
Anledningen till att du bör blanda ut ricinoljan är att den är så fet och renande för huden att den kan torka ut din hy om du använder den som den är. 

GÖR SÅ HÄR:

Ta lite olja i din hand, en klick stor som en 5-krona. Värm oljan lite i dina händer, och börja sedan att jobba in oljan med masserande rörelser i ansiktet. När du är nöjd tar du en liten handduk och sköljer i varmt vatten ( så varmt som möjligt utan att du bränner dig) och lägger den över ditt ansikte. Ångan och värmen gör att dina porer öppnar sig ytterligare, så att du får chansen att göra huden ren på djupet. Torka sedan bort oljan med din handduk. Du får kanske ta nytt varmt vatten en 2-3 gånger. När du är färdig, rengör handduken med lite tvål.

Nu är du klar!

För lite extra piff kan jag varmt rekommendera några spray med rosvatten. Jag har förälskat mig i 2 modeller: Tromborgs "Rose water", (jag köpte den på tax free), och FLOW rosevann, den köpte jag här 

KRAM!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar