.

.

torsdag 7. januar 2016

Fem om dagen




- Får du i dig tillräckligt med frukt och grönt?

Det är min lärare i näringslära, Randi ifrån nord Norge som frågar.

- Ja, absolut! Jag älskar grönsaker, svarar jag självsäkert. Jag vet att helsodirektoratet rekommenderar 500 gram frukt/grönt om dagen, och jag som lagar egna juicer, har paprika på mackan, knaprar grönkålschips och dippar morötter på fredagar borde väl komma upp i den mängden?! Eller?

Men Randi säger något som får mig att undra om mitt (och familjens) intag av grönheter är högt nog? 

- 500 gram om dagen. Ni är 4 stycken i familjen. Låt oss säga att ni handlar mat för en vecka. Det skulle betyda att för att komma upp i 500 gram om dagen behöver du inhandla  3,5 kilo grönt/person/vecka.

14 kilo totalt.

14 kilo grönt skall packas, betalas och bäras hem. In i bilen, upp för trappor, in i skafferi och kylskåp.

Nu var det två år sedan Randi drog det där räknestycket för mig, men det var henne jag tänkte på idag när jag snabbhandlade på Rema medans jag väntade på bussen.  
Därför tog jag ett broccolihuvud till och lade i korgen. Och lite extra spenat. och två grapefrukter.....

För jag tänker att det är där man måste börja. I butiken. Det är nämligen fruktansvärt komplicerat att äta 14 kilo grönheter, om man bara har 6 kilo hemma. Verkligen jättesvårt!









Bilder ifrån Pinterest



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar