.

.

torsdag 29. oktober 2015

Glutenfria havrescones









Det här receptet kom till häromdagen när jag hade lagat alldeles för mycket gröt till Willes frukost. Eftersom jag har väldigt svårt för att slänga mat stod jag länge över den sorgliga grytan med kall gröt och grubblade. Efter en stund blev jag hungrig och började grädda scones. Gröten fick åka med, här kommer receptet: 



Ingredienser
4 dl kall havregrynsgröt
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
50 g smör
1 ½ dl mandelmjölk
1 ekologiskt ägg
1 msk chiafrön
pumpa och solros-frön till topping

Så här gör du
-Sätt ugnen på 200 grader.
-Blanda gröt, salt, fiberhusk, bakpulver och ägg i en matberedare. 
-Smällt smöret och tillsätt det.
-Tillsätt mandelmjölk och chiafrön.
-Låt degen vila i fem minuter
-Klicka ut smeten på en plåt till två runda kakor, toppa med pumpafrön och grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar