.

.

søndag 27. juli 2014

Egen ringblomssalva mot eksem







 I år har jag odlat ringblommor för glatta livet och nu ska jag testa att laga egen salva. Det är min svärmor som har inspirerat mig till det, hon är en baddare på ringblomssalva. Det är först och främst  min yngste son som använder den, han har jobbigt eksem och den här salvan hjälper jätte mycket. Jag vill undvika att smörja honom med kortison så länge det bara går, och då är den här salvan perfekt. Blommorna har sår-läkande och inflammationshämmande egenskaper och ringblomssalva är bra vid eksem, bränskador och svårläkta sår (bland annat).

Jag har börjat med att plocka bladen ifrån 35 blommor och lagt dem i en glasburk. Sedan har jag täckt bladen med en kallpressad olivolja och placerat burken i fönsterkarmen. Här ska oljan få stå i tre veckor, och jag ska röra om lite i burken varje dag. Det är viktigt att alla blad är täckta med olja, annars kan det mögla. 

För att laga salvan behöver jag sedan bivax och/eller sheasmör, det har jag beställt härifrån (förhoppningsvis får jag det inom tre veckor). Dessutom passade jag på att beställa några små glasburkar att förvara salvan i. 

Tja, fortsättning följer :)   



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar