.

.

onsdag 7. mai 2014

Soppa med jordärtskocka och blomkål







 Hej du, vad roligt att du tittar förbi!

Jag har precis landat efter jobbet, dagis-hämtning och middag. Ute har vinden lugnat sig och det luktar salt och tång. Ingen dag för stordåd, men en bra dag för soppa.

Jag hade ingen middagsplan idag (det har jag nästan aldrig) utan svängde förbi affären på vägen hem för att plocka med mig något frestande till middag. Jag ramlade över några jordärtskockor det första jag gjorde, och tänkte att "soppa vore gott". Så här gör du en likadan;

Recept:
500 gram jordärtskockor
1 blomkålshuvud
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
5 dl grädde
1 dl vatten 
salt och peppar, rejäla smörklickar till stekning, och bacon och krasse till garnering. 

1) Skala och hacka lök och kockor, fräs sedan i smör tills löken mjuknat. Häll över vinet och vattnet, och njut av doften. Sen har du i blomkålen, hälften av grädden och salt o peppar. Låt soppan småkoka i 20 minuter. 

2) Kör soppan len med en stavmixer, smaka av och tillsätt resten av grädden. Medans soppan står och gottar sig en stund på svag värme kan du steka bacon till garneringen. Det ska vara krispigt! Ja sen är det bara att servera :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar