.

.

lørdag 4. januar 2014

ÄGG





Äntligen värper Pella. Heja dig!

Hon var 30 veckor gammal när hon värpte sitt första ägg i mitten av december. Väldigt sent enligt många, men jag har liksom inget att jämföra med, så vad vet jag. Sedan dess har hon hur som helst värpt ett till två ägg om dagen. Precis innan jul värpte hon tre ägg på en dag, men det har bara hänt den gången. Skalen är stål starka och gulorna är chockerande gula. 

Jag har ingen värme i hönshuset, ej heller belysning. Som värprede har jag lagt in en vanlig Ikea korg som verkar fylla sin funktion alldeles ypperligt. Jag matar dem en gång om dagen, dom äter våra matrester. Jag ger dom allt förutom fisk (sägs ge dålig smak åt äggen, men igen, vad vet jag), eller kycklingkött (Äch!). Dom äter gladeligen allt jag ger dom, men verkar ha en förkärlek till spagetti med köttfärssås, majs och brödsmulor. Ingen "low carb" här alltså. I tillägg till rester får dom skjellsand och hönsfoder. 

Att få egna ägg varje dag är så lyxigt att jag går åt. "Ägg ifrån frittgående hönor" har fått en ny innebörd. Dessutom kräver Pella minimalt med skötsel och jag vet att hon har det bra. 


kuckel på kontoret


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar