.

.

tirsdag 29. januar 2013

Ostpaj med fänkåls-sallad






Pajdeg:

2 dl mandelmjöl
1 dl hasselnötsmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
40 g smör
1 ägg

Mixa nötmjöl (eller nötterna till mjöl) och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet i 175 g i ca 7 minuter tills skalet fått lite färg. Ta ut pajskalet och höj värmen till 200 gr.

Äggstanning:

4 ägg
2 dl vispgrädde
salt, peppar
200 gram riven ost (jag tog 150 gram gouda, och 50 gram parmesan)


Blanda ost och stanningen och lägg i skalet. Grädda i ca 40 minuter.


Fänkåls-sallad: Blanda fina bitar av fänkål, rödlök, paprika och tomat med balsamico, olja och salt o peppar. 

Paj receptet hittade jag HÄR, och det blev vansinnigt gott! (Yngsta sonen åt nästan en kvart ensam, välldigt gott betyg även ifrån barn alltså) Skalet blir väldigt robust och bra. Jag ska använda det nästa gång jag bakar västerbottenpaj, det kommer bli succe´!

Biten som blev över får åka med som lunch imorgon, lyx :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar