.

.

tirsdag 20. september 2016

Kombucha, grundrecept



För dig, mig och nyfikenheten har jag bryggd min första egna kombucha!

Kombucha är ett fermenterat te, fullt av mjölksyrebakterier som gör under för magen och smakar lite fest. Lite som ett kolsyrat iste, med nyttiga bakterier och glada enzymer. Ingredienserna är få, och processen kräver liten insats. Och du, det är ju kul att göra saker själv!
  Du behöver:

3 1/2 liter vatten
4 påsar te (svart, grönt eller vitt, jag använde det HÄR)
1 dl strösocker
1 scoby + 1 dl kombuckakultur / vätska som scobyn har legat i. Det är scobyn som skapar själva festen, den går att köpa för en 100-lapp på nätet, jag köpte min på finn

1 glasburk
en kökshandduk eller hushållspapper + gummiband

Gör så här:

Koka upp vattnet och lägg i tepåsarna och sockret. Låt vattnet svalna med tepåsarna i. När vattnet håller rumstemperatur häller du upp teet i din desinficerade glasburk, och kastar tepåsarna. Nu är det dags att lägga i din scoby / kombuchakultur. Se till att ha ordentligt rena händer när du hanterar scobyn.  

Teet behöver syre för att komma igång, men man vill ändå täcka över burken så att inga ovälkomna basillusker eller smådjur tar sig in. Handduk eller hushållspapper funkerar utmärkt. Placera kombuchan mörkt i rumstemperatur. Jag ställde min i ett köksskåp. 

Sedan är det bara att vänta. Det tar ca. 7-14 dagar innan drycken är färdig, det beror lite på temperaturen i ditt kök. När du är nöjd med smaken är det bara att ta ut din scoby ( som kanske har förökat sig?) och hälla över kombuchan i flaskor. Själv föredrar jag att vänta till det mesta av sockret är "uppätet" och jag har en syrlig kombucha. Smaka dig fram. 

Tja, det var ett enkelt grundrecept, det roliga kommer sedan: jäsning nummer två som ger kolsyra och: SMAKSÄTTNING

Men det får vi ta en annan gång. Lycka till!


TIPS IFRÅN COACHEN: Hygien är A-O! Det är viktigt att burkarna (och eventuellt rör-pinnar) du använder, både under jäsning och att förvara scobyn i, är ordentligt desinficerade. Jag använder samma medel som Marcus använder för att sterilisera sina ölflaskor när han brygger öl. Finns att köpa i alla butiker som säljer tillbehör till ölbryggning. 

Scoby.... ja, det ser äckligt ut!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar