.

.

tirsdag 2. februar 2016

Vegetarisk maki med blomkålsris








Jag älskar maki! Mitt hjärta klappar vilt när jag blir serverad tempura-maki, och jag tröttnar aldrig på Hotate med pilgrimsmusslor/kamskjell!

Att göra egen maki är inte speciellt svårt, och tar egentligen inte mycket tid heller, men.... Riset. Alltså riset, mina vänner, här snackar vi rysk roulette. När jag inte lyckas, och sitter med en kall kompakt ris-hög i gapet så spelar det ingen roll hur fräsch laxbiten inuti må vara. Det blir magplask. 

Idag kunde jag inte riskera något japanskt antiklimax. Jag hade fantiserat om sushi sedan elva-kaffet, stressat hela dagen med hemleveranser och rapporter, spillt tapetklister över byxorna och fått betong i ögat. Äntligen blev det middag. Jag hade inte tacklat en kall risklump just idag. 

Så jag sket i riskoket och rev ner ett blomkålshuvud istället. Det blev så himla bra! Till och med min kille gav tummen upp för mina rullar, high five på det :) Allt som behövs är:

1 litet blomkålshuvud
saften ifrån en halv citron
1 tsk honung.

Kör i en matberedare till kålen påminner om ris (12 sekunder?).

Rulla som vanligt på noriark och fyll med något gott. 

Tjipp tjipp :)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar