.

.

mandag 7. september 2015

GLAD MAT!




Jag har jobbat med med mat sedan jag var tolv år. Den gången stekte jag schnitzel på en lokal pub där min moster jobbade. 

Jag har också plockat jordgubbar (med min kompis som var allergisk mot jordgubbar och fick eksem utav plantorna),varit kallskänka på ishotellet i Jukkasjärvi och servitris i Grekland. Jag har jobbat julbord-säsongen på Soho, jag har serverat tapas i svart förkläde.  Jag har stekt biff på Scalinis och arrangerat skaldjursplatåer på stadsterrassen. 

Jag har även jobbat en hel del med dryck. Skakat dryor och rört white russian´s. Pyntat daquiris och muddlat mojitos. Korkat flaskor, dekanterat och putsat glas. Mixat smooties, vispat Matchalattes, tappat björksav, bryggt kombucha, kokat chaga och bryggt kaffe. 

Jag har drivit restaurang, jobbat på café, lagat mat på ett dagis och arrangerat middagar.

För några år sedan började jag även plugga om mat, fast då ifrån ett närings-perspektiv. Jag lärde mig allt om dubbla karbon-bindningar och matsmältning. Om fleromättade fetter och proteiner. Om förbränning och hemoglobin. 

Jag har testat att vara allergisk, mot vetemjöl, mjölkprotein och mejerier. Glömmer aldrig hur jag propsade på att ha celliaki en hel Italien semester, oj så mycket skinka det gick åt. Allt för att förstå hur mina framtida kunder lever, och vilka utmaningar de stöter på. 

Jag har nyfiket testat menyer och dieter, surkål och rawfood. Alltid med mitt framtida yrke i åtanke.

Jag vet ganska mycket om mat...

Jag vet hur olika mat påverkar kroppen, hur mat odlas, hur mat tillagas och smakar. 

Men det är egentligen inte så viktigt. Det enda som är viktigt är att mat ska göra dig glad!  Mat ska dofta. Mat ska göra dig starkare. Mat ska ha vackra färger och upplevas med alla sinnen. 

Mat ska vara GLAD!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar