.

.

tirsdag 20. januar 2015

Ladda med D-vitamin

Försöker att sno de strålar som finns....

Ju mer forskarna studerar sambandet mellan vitamin D och god hälsa desto starkare tycks banden bli. Vitaminet får vi i oss naturligt under sommarhalvåret när vi vistas i solen (utan alltför mycket solkräm), men på vintern är det knepigare, så då får man se till att få det i sig via kosten.  

Låga nivåer av D-vitamin i blodet är kopplat till bland annat astma, MS, eksem, och till och med alzheimers. Själv har jag upptäckt hur Gustavs eksem blir betydligt mildare när han dricker Tran regelbundet. Det räcker att vi glömmer att ge honom det i några dagar för att utslagen ska bli värre. När han börjar dricka Tran igen försvinner eksemet.

Forskarna studerar även sambandet mellan vitamin D och lättare depressioner, vilket jag tycker är väldigt intressant. Själv blir jag som regel väldigt låg i januari-februari, och jag tror inte att jag är ensam. 

Hur får du i dig tillräckligt med D-vitamin under vintern? 



 Spännande läsning om D vitamin hittar du här

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar