.

.

onsdag 27. august 2014

Egen lakritsglass utan socker






 Hej käre vän!

Min äldste son är galen i glass, precis de flesta ungar (förutom vår lillkille som tycker att glass är alldeles för kallt..). Jag har inget emot att Wille äter glass någon gång då och då, men innehållsförteckningen på köpglassarnas förpackningar kan ge mig rysningar! I min drömvärld skulle Wille bara äta hemlagad glass. Men så är det ju inte i den fula verkligheten.   Mitt problem är att glassbilen nu obarmhärtigt har valt vår uppfart som parkering på sin försäljningsrunda. Det är mycket svårare att neka barnen (barnet) glass när den jävla glassbilen står i vår trädgård varje fredag klockan sex och flöjtar ut sin fängslande trudelutt. 

Det här är innehållsförteckningen till "Vennebyen-isen" som jag köpte för några veckor sedan:
6 stk. Vennebyen Push-up Bringebær / Blåbær
Ingredienser: Fersk fløte 43% , melkeråstoff, syltetøy (12%) [blåbær / bringebær, sukker, stabilisator (pektin), surhetsregulerende middel (sitronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), naturlig aroma], sukker, glukose, fruktose, emulgator/stabilisator ( mono- og diglyserider av fettsyrer, natriumkarboksymetylcellulose, johannesbrødkjernemel, guarkjernemel, karragenan, natriumalginat), naturlig vaniljearoma, fargestoff (annattoekstrakt).


(kopierat ifrån http://www.isbilen.no/) 


Du tycker säkert att jag är fånig. "Glassbilen har ju funnits sedan jag var barn, och hur mycket kan en glass då och då egentligen påverka vår hälsa negativt"?

Tja, inte vet jag. Men jag stör mig verkligen på bristen av granskning utav produkter som är så tydligt riktade till barn. Jag stör mig på att en produkt som innehåller över 20 ingredienser kan ursäktas som traditionsrikt fredagsmys till barnfamiljer. Jag stör mig på att man tvunget måste proppa i karragenan och kaliumsorbat i en glasstrut, och att det är helt ok. 

Här kommer receptet på en glass utan natriumkarboksymetylcellulose och annattoekstrakt. Den innehåller bara banan, lakritspulver och grädde. Kram!


2 bananer

4 msk grädde

1 msk lakritspulver


Dela bananerna i centimeter tjocka skivor och

ställ dem i frysen i en timme eller mer.

Kör sedan de frysta bananerna, grädden och

lakritsen i en kraftig mixer och servera  

direkt. Kan frysas på nytt också om man vill 

ha till senare :)  







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar