.

.

mandag 5. mai 2014

Bröd med kokosmjöl



 Jag vet vad jag ska äta för att må bra. Och hur jag ska äta. 

Men ibland skiter det sig, och då får jag liksom bara ta konsekvenserna av det. Som till exempel när jag tror att det är en bra ide att sluka en hel påse taxfree-köpta godis-skolkritor under mellanlandningen i Köpenhamn eftersom att jag har långtråkigt, men  i slutändan sitter och darrar, med hjärtklappning och illamående (för att inte nämna hur jag mår när sockerchocken lagt sig och jag är vrålhungrig och urladdad på samma gång)..

Typ; Varför gjorde jag det?

Nåväl. Det är bara att inse att livet förmodligen kommer att bjuda på fler konstiga matanfall. Kalasmåltider och "soffakos", hotdogs på picknick, smörgåstårtor av formfranska och julmust. Jag tror inte att man går under av att äta sånt ibland, men det är skönt att ladda om med mat som jag mår bra av. 

Som tex. detta brödet bakat på kokosmjöl. 10 poäng. Mättande, gott och glatt. 

Recept:
5 ägg
60 gram smör
1 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver

Topping; vallmofrön, pumpakärnor, sesamfrön....

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Använd lite smör till att smöra en brödform. Vispa äggen fluffigt. Blanda ihop de torra ingredienserna och sedan blandar du ihop resten. Bred ut i formen och strö över ”topping”.
Grädda i ca 25 min


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar