.

.

mandag 31. mars 2014

Rödbetor till folket!





Jag citerar:
" Rödbeta renar blodet, stimulerar bildningen av röda blodkroppar och ökar syreupptagningen i blodet vilket gör kroppen mer uthållig vid fysisk träning. Rödbeta anses bra mot högt blodtryck.
Rödbeta rensar tarmarna, avgiftar levern och gallblåsan från toxiner. Den är även bra mot magsår. Rödbeta kan motverkar cancer enligt nyare studier.

Förutom ovan nämnda positiva fördelar, så är rödbetor en bra och viktig källa till fytonäringsämnen, i detta fallet ett ämne som kallas betalains. Betalains är en stark antioxidant som verkar antiinflammatoriskt och ger ett kraftfullt avgiftningsstöd, underhåller elasticiteten i blodkärlen och minskar risk för åderbråck. Rödbetor är också rika på fibrer, kalium, magnesium, niacin, kalcium, järn, och biotin".

Alltså, mer rödbetor åt folket! Jag brukar köra rödbetor i råsaft-centrifugen tillsammans med Granny Smith äpplen, det blir en makalöst god juice! (Juice på enbart rödbetor smakar lätt lite jordigt). Häromdagen köpte jag en färdig rödbetsjuice på ICA, den var också dö-god. 

Annars är ugnsbakade rödbetor det perfekt tillbehöret till ... allt. 

Puss! 

2 kommentarer:

  1. Eller bara kokta med smör till är gott :-). Tycker att jag känner igen tröjan till W ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. HiHi! Jag förstår om du känner igen tröjan :) Man blir så glad av den att jag slog till, tack för inspirationen ;)
      .... Alldeles för länge sedan som jag åt kokta betor med smör förresten. Allt för länge sedan.
      Puss!!

      Slett