.

.

søndag 24. november 2013

Ägg Oaxaca








Hej sötnos!

Idag har jag och barnen besökt en gård. Urmysigt! Vi fick klappa fåren och prata med hönorna. Innan vi åkte hem passade jag på att köpa med mig några ägg. Dessutom fick jag med mig några tips på hur jag ska få Pella att börja värpa, fortsättning följer :) 

Hur som helst, med så fina ägg i hus började jag att leta efter kul recept. Jag hittade till slut det här, "huevos de Oaxaca" ur en kokbok som jag glömt att jag hade. Det blev löjligt gott!

6 ägg

1/4 dels chili
2 tomater
1 paprika
2 vitlöksklyftor
olivolja
salt o peppar

Gör så här:

Dela tomaterna i två delar, ta ut kärnhuset ur paprikan och dela den med. Lägg sedan chili, vitlök, paprika och tomat i en glödhet torr panna och låt det bli svart. Det är gott när det blir riktigt kolsvart, men idag var jag så hungrig att jag inte orkade vänta. Jag gav mig när kanterna blivit lite svarta.

Häll över allt i en mixer och tillsätt olja, salt och peppar. Kör i några sekunder. Smaka av. Om du är nöjd så ställ det åt sidan. 

Sen ska äggen kläckas och vispas upp. Röran ska bli till små tunna omeletter i en oljad varm panna. Jag fick 4 omeletter. Dessa ska sedan skäras till tunna spagetti. Värm spagettin och såsen i pannan några sekunder innan du serverar. Garnera med något grönt, tex. grönkål.

Puss!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar