.

.

tirsdag 24. september 2013

Ljummen svartkål med blåmögelost och valnötter


Hemma igen! Fast jag kunde nog ha stannat där uppe på fjället en stund till, i den härliga atmosfären som brudparet skapade. Det har varit den mest fantastiska helgen någonsin!

Att komma hem igen blir lite som att "göra kanonen" rätt in i vardagen. Man får liksom anstränga sig lite för att behålla den där härliga känslan i sig. Suga på karamellen. Men det borde gå. 

På tal om karamell, här kommer ett tips på hur du kan äta höstens kål. Jag är löjligt galen i grönkål, i all kål faktiskt. I den här rätten använde jag svartkål. Och annat som är gott ;)

Om du också gillar kål borde du även testa dessa chipsen :)  
Svetta kål av valfri kulör i en klick smör och en pressad vitlöksklyfta. Kålen behöver bara bli ljummen och mjukna en smula, ge den inte för mycket färg. Sen är det bara att lägga upp den på ett fat och ha bitar av blåmögelost och valnötter på. Underbart tillbehör till kött. Tror jag. Jag åt upp det innan det hann bli "tillbehör" till någonting alls. Alltså fungerar rätten även utmärkt som förrätt.
Favorit dessert , espresso med grädde

Hej! 

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke laget grønnkål enda, men ser andre som gjør det http://ingvildtelle.com/?p=9117

    Takk for fin helg på Geilo - jeg også prøver og holde på og dra gleden fra festen inn ihverdagen.

    -Hlin

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh det såg ju såå gott ut!!! Grönkåls-chips är något av det bästa jag vet, när dom är sådär ljumna och alldeles frasiga :) Gott tips!

      Tusen tack för helgen fina du, alltid så härligt att träffa dig :) Sätt nu på ugnen och kör in lite kål vettja ;)

      Puss!

      Slett