.

.

torsdag 27. juni 2013

Min syn på mat


Min syn på mat har svängt lite under mina 30 år. Jag har alldrig haft något kompliserat förhållande till vad jag äter, men min uppfattning om vad som är gott för mig har svängt både hit och dit....

När jag var liten levde jag på kött och innlagda rödbetor (!). Som barn var jag aldrig särskilt lockad av mat, hade minimal apptit och var skranglig som en pinne.

Som 16-åring flyttade jag hemifrån för att gå på gymnasiet. Jag hade nog ingen vidare apptit då heller, och långa perioder levde jag på nudlar eller bananer i sweet chili sås....

20 år gammal jobbade jag o M. lite sesong, i Grekland och i Jukkasiärvi. Det blev en hel del öl, men kanske inte lika mycket mat...

När jag först kom til Norge fick jag jobb som bartender. Jag vände dygnet helt och levde på smågodis, chilinötter, kaffe och .... luft? (herregud!)

Efter ett tag med mycket onyttig mat vände det dock helt och jag började träna som en dåre och testade raw food. Helt plötsligt började jag att odla vetegräs, grodda, dricka detox teer, laga egen mandel mjölk och mumsa rödbetschips. Jag mådde jätte bra, men det var lite mycket pill med allt tyckte jag.

Sen kom barnen, och en period hamnade jag i "fryst-pyttipanna-träsket".

Nu, 30 år gammal kan jag bara titta tillbaka och le åt alla lustiga nycker.
- Idag känner jag inget behov av detox-kurer och spirulina kapslar. Jag tror nämligen att kroppen har det bra av helt vanlig mat som är lagad från grunden. Det känns helt onödigt att lägga pengar på dyra hälsokurer om maten jag äter är ren, enkel och lagad med kärlek.

- Jag blir sällan godis-sugen. Jag slipper det när jag äter mig mätt på riktig mat. Om jag hoppar över alla pulver, "färdig-mixar", stärkelserika ocg glukos-proppadde matvarer som tynger butikshyllorna, och äter naturlig mat. Jag skiter i margarin, bantningsdrycker och lättproduker. Det är bara fejk.

-  Mat som gör mig glad idag är; grönsaker, alla grönsaker, ost, bär, kaffe, kött, grädde, olivolja, nötter, örter, kokosmjölk, tran VARJE DAG, ägg...... och lite rödvin :)

Fast ibland, bara ibland, slinker det ner någon mirakel- hälsoprodukt i korgen. Jag kan inte låta bli.... det känns ju så nyttigt... ;)
aloe vera-juice med vetegräs



2 kommentarer:

  1. Det som jeg syns er så fint med denne historien er at det faktisk kan bli sånn at man ser tilbake og tenker at "huff, sånn var det med den maten og sånn levde jeg" men NÅ har jeg funnet det som er riktig for meg og min kropp! Jeg tror at jeg også kan komme dit! :)

    SvarSlett
  2. Det gör mig jätte glad att höra! Det viktigaste är ju liksom att maten inte styr våra liv, utan bara blir en del av det. Det kan ta lite tid, man får bara känna efter vad man själv mår bra av. Stor puss på näsan!

    SvarSlett