.

.

mandag 8. april 2013

Moussaka



Moussaka är en sådan där rätt som funnits i alla tider, men som jag själv har en tendens att glömma bort. Jag äter det nästan aldrig. Synd, för det är ju såå gott!

Igår blev det dock moussaka för hela slanten, receptet är hämtat ifrån ARLA(men jag tog bort kanelen). 

Det blir lagom till 2 stora 2 små :)

  • Ingredienser:
  • 2 st auberginer
  • 1 tsk salt

Köttfärssås:

  • 2 st gula lökar
  • 2 st vitlöksklyftor
  • Smör 
  • 400 g köttfärs
  • 400 g krossade tomater
  • 2 msk tomatpuré
  • 12 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar

Ostsås:

  • 2 msk vetemjöl
  • 3 dl mjölk
  • 2 dl riven ost 
  • 1 krm salt
  • 1 st ägg

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°. Skär aubergine i centimetertjocka skivor och lägg på hushållspapper. Strö över salt. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, salt och peppar. Låt såsen koka ca 5 min.
Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 1 1/2 dl av osten, salt och uppvispat ägg.
Torka av aubergineskivorna och stek dem i smör i en stekpanna ca 1 min per sida. Varva köttfärssås och aubergineskivor i en smord ugnssäker form. Häll över såsen och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.
Jag fick denna härliga korgen i födelsedagspresent



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar