.

.

fredag 12. april 2013

Majsmuffins

Ranunkler gör mig glad!





 Halloj :)

Fredagskväll, och stor dag imorgon! Jag ska bjuda mina fantastiska vänner på lunch och små-fira min 30 års dag (som egentligen ägde rum för en vecka sen). Det ska bli så mysigt att träffa alla som kommer och jag gläder mig!!!

Det kommer en del små barn, och därför tänkte jag att jag skulle ha något kul att bjuda på, förutom grillmat och sjøkreps. Efter några vändor i mitt virrvarr utav kokböcker bestämmde jag mig för att testa att baka majsmuffins. Om dom blir populära återstår att se, men jag tyckte att dom blev ok. Jag kan tänka mig att packa ner några i picknick korgen nästa gång det vankas utflykt. (Dom går utmärkt att frysa). 

Recept:
340 gram majskorn (ca. 5 dl)
150 gram smör
2 ägg
2 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
3 dl polentagryn
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda majskornen med 1 dl kokande vatten. Blanda mjukt smör, ägg och filmjölk. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner dem i majssmeten. Använd inte matberedare eftersom majskornen ska vara hela. Fördela smeten i muffinsformar. Grädda i 25 minuter.

(I receptet stog det att det skulle bli 12 st muffins, men det blev 20 :))

Receptet är ifrån kokboken: Mat för stora och små, av Charlotta Malhotra



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar