.

.

onsdag 27. februar 2013

Sticklingar









Jag har fått ett tips ifrån grannen :)
Hon sa att när hon tar sticklingar så sätter hon dem först i ett glas vatten med en torkad ärta i. När ärtan börjar grodda, så är sticklingarna redo att tryckas ner i jorden. 

Jaha, tänkte jag. Låter ju inte så krångligt? Jag testar. 

Om du har en växt som du tycker mycket om kan du föröka den med hjälp av sticklingar. Jag har gjort det med mina pelagonier tex. Bara knipsat av en gren och tryckt ner i en ny kruka med ny jord ( tar sig som sjutton, och jag har fått sträng besked av familjen att sluta föröka mina pelagonier nu, innan dem tar helt över hus och hem....) Det är viktigt att jorden är välfuktad, så att plantan för en bra chans att utveckla nya rötter. 

Hur som hellst, jag gått över till att ta sticklingar av andra växter nu, och välja att det får räcka med 11 pelagonier. För en stund.

I mitt ärtglas har jag nu grenar av: björk, doft kaprifol, plommonträd och en annan fin buske vi har i trädgården. Kul att se hur det går :) 







1 av alla växt glada pelagon-polare jag har.
( och eftersom jag vet att ingen i familjen läser min blogg kan jag passa på att skriva att jag aldrig kommer att sluta föröka dem!HA HA!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar