.

.

fredag 22. februar 2013

Sätt potatis!


Jag tycker att det är knepigt på att få tag på färskpotatis i Norge. För oss svenskar är det liksom helt livsnödvändigt med små, knubbiga, sköra underbara färskpotatisar som nästan poppar i munnen på tex. midsommar. Därför ska jag sätta några egna potäter i år, hur svårt kan det vara?

För att pröva min odlarlycka har jag tagit 4 murarspänner till hjälp. Jag fyllde upp med ca. 2 decimeter vanlig planteringsjord, la i groddade potatisar, 2 i varje spann, och fyllde på med 5-10 cm jord på toppen. Eftersom det är minusgrader ute kommer jag att uppbevara knöl-hinkarna inne i källaren. 

Nu är det bara att vänta. Potatisen skal vara skörde-klar ca en vecka efter att plantan har börjat blomma.
-Hur lång tid tar det?
-...... ingen aning. Läste någonstans att det tar 6 till 8 veckor. Men vad vet jag, vi får vänta och se :)



För att få groddar på potatisen kan du ställa dem i ett fönster. Ägg kartonger fungerar utmärkt som stativ :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar