.

.

onsdag 13. februar 2013

Mormor och morfars byrå

Jag minns det så väl. Hur det luktade, hur det såg ut. I mormor och morfars tv-rum stod det en stor tung byrå i trä, med mörk bruna detaljer ( den upplevdes iallafall som stor och tung när jag var 5...).

Jag har ingen aning om vad som fanns i de övre lådorna, men jag drog ofta ut den nedersta lådan för att kika.  Spel lådan. Jag minns kinaschack (hur kul var inte det!!?), plockepinn, fia med knuff, och master mind.....

Jag kan inte minnas att jag spelade master mind någon gång, därimot vet jag att jag lekte med pluttarna ibland, och låtsades lite för mig själv.

Häromdagen när jag och M. var på tippen för att slänga skräp, "råkade" jag gå in i rummet där man lägger saker som skänkes bort. Och där var det!!!

Det låg och väntade på mig, en kartong nostalgi! Master mind original, i en nästan orörd förpackning, med nästan alla pluttar. 

Och tänk så konstigt. När jag sitter med det där gammla spelet framför mig, så blir minnena av världens vackraste människa lite starkare. Min morfar.




3 kommentarer:

  1. åhh master mind!! Nostalgitripp för mig med, och med det covret också... Vilken tur att du fann det, så att det inte hamnade med skräpet.
    Kommer så väl ihåg hur jag och min bästis satt och spleade detta på hennes rum, vi satt på golvet och hon hade en jättestor trasmatta som vi satt på. Härligt!

    SvarSlett
    Svar
    1. fniss, underbara minnen :) Allt tack vare en gammal låda med några plast pluttar i. Ibland är det de små obetydliga sakerna som får oss att minnas de stora viktiga sakerna.....verkar det som ;)

      Ha en skön skön helg, kram!

      Slett
  2. Fråga M, han borde komma ihåg hur man spelar...

    SvarSlett