.

.

mandag 4. februar 2013

Bryggeri, egen öl




Sex veckor tar det innan vi kan sprätta kapsylen på M. egna öl. Han har inte pratat om någonting annat på flera dagar, och nu har han dragit igång med malt, humlekottar och jäsningskar. Det är första gången vi testar att brygga öl, och allt nödvändigt blev innhandlat på Europris. Dom verkar ha allt som en glad amatör behöver :)

Jag återkommer med (smaks) resultatet.

Själv är jag inte vansinnigt het för öl (förutom en Guinness då och då), men jag gläder mig enormt till å smaka!!!




Får man fresta med en bira?


Nyttig länk:


Citerat ifrån Cafe:

"Att brygga öl hemma är inte alls som att sätta sådana där hemska vinsatser som fick en att rapa jäst och att somna i rabatter när man gick på gymnasiet. Hemmabryggt öl, gjort med enkel utrustning, har potentialen att bli minst lika gott som proffsbryggt – i många fall till och med bättre. Du kan också experimentera fram ett recept som passar din egen smak perfekt". 

Pecka brygger öl.jpg

2 kommentarer:

  1. Så coolt! Jag har en kompis som har gjort detta, men för dem krävdes det en del försök. Men vem vet, kanske ni har lyckats på första försöket? ;) Har ni hittat på ett eget namn på ölet också?

    SvarSlett
  2. Hej Fröken! Om vi lyckas på första försöket återstår å se. Det är ju bara det att man blir ju så där oförskämt optimistisk första gången man skal testa sådanna här expriment....

    Inget namn än ;)

    Ha en fantastisk dag!

    SvarSlett