.

.

torsdag 1. september 2016

Regnrekord och juice på sötpotatis, ananas och syrliga äpplen




Sötpotatis, ananas, syrliga gröna äpplen och en morot. Hutt hutt.

Så har alltså Bergen satt rekord i augusti också. Ett nytt regn-rekord. Hoddeladdi Hoddeladdi hoppsan vilken dag. Regnigaste året på 100 år, den regnigaste sommaren sedan 1810.... Fy fan jag blir så trött. Och tjurig. 

Och varje morgon sneglar jag upp på hatthyllan där jag låter blicken sorgset vila på en djupblå, elegant yllehatt. Jag fick överta den i somras och den gör mig varm i hjärtat, men där ligger den nu...  alldeles besviken. För jag kan inte gå i yllehatt. Jag har sydväst. Med snöre under hakan.  Och sur min.

Nu tycker du kanske att det är falsk av mig att, trots sur min och regnångest, styla upp två flaskor hemmajuice i motljus, ståendes på en nostalgisk björkplanka mot en nött betongvägg, och fota det hela? Att jag enbart vill fronta applåder och stjärnglitter, trots att jag bär en tryckande känsla över bröstet och höstens fukt kryper för tätt intill? Och du har kanske rätt.... men samtidigt blir jag så himla glad av juice. Piggare liksom. Och det är kul att fota! Så jag tänker inte alls skärpa mig. Jag fortsätter fota i motljus och  shotta nypressade drinkar. Det är min överlevnads-strategi... 

Puss på näsan, ses snart igen. Med eller utan hatt.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar