.

.

tirsdag 22. mars 2016

Drömfångare av en virkad duk










När jag var liten hade jag en brun indian-drömfångare ifrån marknaden i Överlida, hängandes över min säng. Jag var övertygad om att den kunde fånga mina onda drömmar i sitt garn, men låta de goda drömmarna droppa ned genom de fjäderprydda banden och stanna kvar. 

Idag, 25 år senare är jag inte riktigt lika övertygad om att man kan sila ut onda drömmar genom ett broderat garn, men jag tycker fortfarande att drömfångare är vackra och jag tycker om historien. 

Häromdagen hittade jag några fjädrar, och kom att tänka på den där bruna drömfångaren jag ägde för länge sedan. 
-"Hur svårt kan det vara att göra en egen drömfångare, egentligen?"

Jag testade. Eftersom jag är helt kass på att virka använde jag mig av en liten färdig-virkad duk som jag har hittat på loppis för 10 kronor. Och en broderi-ring för 14 kronor ifrån Söstrene Grene. Jag klämde in duken, spände till ringen och klippte av det som stack utanför. För att det inte ska repa sig limmade jag runt kanten med min limpistol. 

Sedan tog jag några fjädrar, några pärlor ifrån ett trasig H&M halsband, och lite olika band, (mamma jobbar på bandfabrik, high five på det!) och limmade lite till.

Perfekt påskpyssel! 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar