.

.

torsdag 5. mars 2015

Risotto




På restaurangprogrammet lärde jag mig att risotto tar lååång tid att laga. Lök ska varsamt surras och bli blank, riset kramas och buljongen tillsättas lite i taget under kärleksfull omröring. Gott blir det ju, men som småbarnsmamma i middagsklämma orkar jag inte finlira med sånt där. Middagen bör helst bli färdig på under en kvart, och det är inte alltid jag har tid att övervaka själva grytkoket.

Men så kan man ju ta en genväg också. Surra snabbt och stört koka med lock. Funkar!



 Risotto


1 gul lök
3 vitlöksklyftor
4 dl risottoris
300 kram strimlad kycklingfile
2 dl riven parmesan
1 liter hönsbuljong (en del buljong innehåller gluten så var obs om du är allergisk)
2 dl vitvin
3 msk riktigt smör
0.5 dl olivolja
Salt och peppar

Finhacka lök och vitlök, och svetta i olivolja i 2-3 minuter. Tillsätt risottoris, vin och buljong och blanda ihop. Sätt på ett lock och låt det koka i 10 minuter.
Ha i finstrimlad kyckling og rör om. Låt det puttra vidare i 5 minuter.
Medans risotton kokar: Skär svamp i skivor och stek den gyllene i smör. Smaka till med salt och peppar.
När riset är al dente, blanda försiktigt in  stekta svampen (eller inte, våra barn hatar svamp, så jag slänger champinjonerna i en skål vid sidan av istället) och riven parmesan. Risotton skal vara tjockflytande, spä med mer buljong om den är för tjock.


 Kram!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar