.

.

fredag 5. desember 2014

Trolldeg




När jag var liten hände det att mamma gjorde trolldeg som jag och syrran fick bygga med. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var så mysigt! Och jag kommer ihåg att det smakar otroligt salt, vilket borde innebära att jag någon gång även har ätit trolldeg...

Iallafall. Det är fantastiskt mysigt att greja med trolldeg, dessutom kostar det nada ingenting att göra så vad har du att förlora, baka på! 

Recept:

2 dl vatten
4 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk olja

Om man inte använder allt med en gång kan man förvara degen i en plastpåse i kylskåpet. 

När man sedan ska torka figurerna gör man det i ugnen på 100 grader. Det tar olik lång tid beroende på tjockleken, men våra tomtar stod inne i ca. 5 timmar.  Det är viktigt att figurerna blir helt torra. Sen är det bara att måla och pynta hej vilt. Vi använde akrylfärg ifrån Söstrene Grene.   



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar