.

.

tirsdag 25. november 2014

Quinoa is back!

Underbart i tomatsoppa





Jag har förälskat mig i Quinoa!

När jag testade quinoa första gången tyckte jag att det var beskt och ruggit, och sedan dess har jag haft ett övergivet paketet ståendes längst bak i skåpet. Men häromdagen ramlade jag över vit quinoa i vår matbutik, så jag testade dessa fröer en gång till. Succé! Super gott :)

Jag vet inte vad som gick snett första gången, men quinoa is back!


För er som undrar så är Quinoa frön ifrån en ört som växer vilt i Sydamerika och den började odlas redan av Inkaindianerna. Av vissa hävdas den vara en bidragande orsak till att Inka-imperiet kunde växa sig så stort och mäktigt.

Quinoa är släkt med spenat och rödbeta, naturligt glutenfri och har en lite nötig smak. Fröerna innehåller mycket och fullvärdigt protein, bra fetter med bland annat en hel del omega 3, massor av mineraler och vitaminer som Zink, B-vitamin, kalcium, järn, magnesium, kalium, E-vitamin och fosfor. 

Perfekt för dig som vill bygga muskler!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar