.

.

torsdag 24. april 2014

Naturtomt


Här vill jag skapa en äng!



Doftjasmin som snurrar runt en stubbe


Vallmo ska tåla salta vindar

"Naturtomt". Det finns en väldigt fin klang i det ordet. Ruffsigt och otämjt.

Min trädgård är 1000 m2 stor, och nästan all yta är just sådär ruffsig och otämjd. Klippig och dramatisk, övervuxen och blåsig. 

Men alltså. Fin klang eller inte. Vad innebär det egentligen att odla på en kargad jordplätt som vår? Jo, en hel del arbetsinsats. För det första, det blåser som sjutton. Oftast.  För det andra, det finns väldigt lite jord. Man kan knappt gräva 5 cm innan man träffar fjället. Blommor tycker om jord. För det tredje, alla växter verkar inte tycka om att titt som tätt bli sprayade med saltvatten. När jag kokade broccolin förra året behövde jag inte salta i vattnet, det säger väl en del...

Men jag tänker inte ge upp. Här ska odlas. Nästa projekt? 

Jag tänker anlägga en äng!  

Trädgårds-inspiration







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar