.

.

torsdag 2. januar 2014

Egen pasta








" en god pasta-deg skall knådas med händerna" läste jag i en italiensk kokbok. Skit slitigt, jag har misslyckats varje gång som jag har försökt mig på det (alla två gångerna...). Med en degkrok och en köksmaskin blir det att laga egen pasta mycket mer lättsmält. Dessutom har jag trimmat min 4-åring till att bli en baddare med pastamaskinen. Alla år med "playdo" har äntligen börjat betala sig, kan man säga.  :) 

Receptet är hur som helst okomplicerat; 

4 dl durumvete
2 ägg
2 msk olivolja
1 krm salt

Arbeta ihop degen i en köksmaskin. Om det smular sig kan du eventuellt ha i 1-2 matskedar vatten. När degen är blank och smidig tar du och virar in den i plast och låter degen vila i kylskåpet i 30 minuter.

Innan den åker igenom pastamaskinen brukar jag dela degen i ca. 4 delar, och kavla ut den lite lätt på mjölat bord. Jag tycker att det blir lättare då. 



Förresten, hur har din dag varit? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar