.

.

fredag 1. november 2013

Grönkålsmuffins med skivad salchichon




 



Fredag! 


Jag ska vara ledig i helgen och det bubblar av fröjd i hela mig. Nasjonal foreningen for folkehelse håller seminar i helgen om ernæring i barnehager och inom demens-vård, och jag har blivit tillfrågad om att delta. Jag måste erkänna att det är det roligaste som hänt mig på länge och jag gläder mig så enormt! Det ska bli såå spännande!

Idag är jag hemma med barnen som båda har lite feber. Vi ska hålla oss inne, se på film, kramas.... Jag har bakat lite muffins men mer aktivitet än så är nog inte att räkna med idag. Jag älskar dessa muffins, dom är perfekta på picknick, i barnens lunchlådor, på brunch, på febriga dagar som idag kan dom vara både frukost, fika och middag. Jag har (ännu) inte övertygat våra barn om att grönkål är det bästa som finns, därför skippar jag kålen i deras formar. Dessutom får jag all salchichon för mig själv, barnen sätter större pris på hederlig prickig-korv :) Puss på näsan :)

12 st. matiga muffins:

6 ägg
2 dl riven ost
1 dl grädde
2 msk speltmjöl (kan uteslutas om du vill laga dem glutenfria)
salt o peppar

Goda som dom är, men godare med fyllning. Grönkål är min favorit-fyllning men bara fantasin sätter gränser. 

Blanda alla ingredienser och grädda i 15-20 minuter på 200 grader. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar