.

.

fredag 30. august 2013

HATTEN AV!


Jag är inte en person som brukar piffa särskilt mycket med barnens mat.Inte av motvilja, men utav lathet. Nu finns det så vansinnigt mycket inspiration att få runt omkring om hur man pimpar matpakker och mellanmål, och debatten går het. Det ges ut massor av böcker med tips till nyttiga fixade lunchlådor, matvarukedjorna kör reklam "vi elsker matpakken", artiklar trycks och alla tycker.  Lägger det onödig press på redan stressade småbarnsföräldrar, att trycka ut söta bokstäver ur ost, toast med egenlagat nötsmör och skyskrapor av paprika. Eller sätter det ett viktigt fokus på sundare mat till våra hjärtan (och oss själva)? Har det blivit en status-symbol mer än en önskan att äta bättre mat.... osv. 

Nja, jag vet inte. Personligen tycker jag att det viktigaste är vad som ligger i den där lådan, än hur det liksom ser ut. Och när jag sneglar in i barnehagens kylskål fyllt med margarin, toro och tub-ost, eller skolornas kantiner med light yoghurt och våfflor (för att inte tala om den här jävla brusen överallt, förlåt), eller att min vuxna kollega käkar "formfranska/loff" med nugatti till lunch, tänker  jag att; ökad press eller inte, mer fokus på kosten kommer inte en dag för tidigt. Det känns helt nödvändigt. Vi måste ju äta mat! I ett land som inte erbjuder sina dagis och skolbarn mat,  ligger ju allt ansvar på föräldrarna. Så om någon förälder lägger sin själ i hälsosamma frukost/lunch lådor; HATTEN AV! HEJA DIG!

Fast man måste ju inte göra det komplicerat om man inte har intresse för det. Jag tycker att det räcker att slänga ner lite grönsaker, och kanske en god dip i en låda. Eller kanske ett kokt ägg, kanske en fet naturell yoghurt med bär. Låta maten se ut som den gör.


Härom kvällen försökte jag mig ändå på att pimpa barnens kvällsmat. Svärd med tunna korvskivor runt gurka..... resten fick se ut som det gör. Inga konstigheter. 

Puss!!!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar